Kerékpárhálózat fejlesztés Pécsett

2012. január 20.

Pécsett több éve komoly problémát jelent a kijelölt és biztonságos kerékpárutak hiánya. A kiépített kerékpárhálózat hiányában nehéz, illetve szinte lehetetlen volt a fontos közintézmények (önkormányzat, kórházak, stb.), egyetemi karok, közösségi központok kerékpáros megközelítése.

A probléma megoldása érdekében Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése 303/2011. (06.23.) számú határozatában úgy döntött, hogy a DDOP-5.1.1-11 kódszámú, „Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése” című pályázaton részt vesz, egyúttal megbízta a Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Zrt. a projekt előkészítésével. A Városfejlesztési társaság 2011. október végén nyújtotta be, „Pécs - Egyetemvárosi kerékpárhálózat fejlesztése” címet viselő a pályázatot a Dél- Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökséghez.

A pécsi kerékpáros közlekedés színvonalának, biztonságának és elfogadottságának biztosítását és javítását célzó projektjavaslatot a Közreműködő Szervezet 2012. január 5-én részesítette támogatói döntésben.

A kerékpárosok életét megkönnyítő projekt összeköti a városban található egyetemi karokat. A Pécsett tanuló egyetemisták védett és biztonságos útvonalon juthatnak el biciklivel a Pécsi Tudományegyetem Bölcsésztudományi Karától a Zsolnay Negyedig, illetve jelentősen javul a Közgazdaságtudományi és az Állam- és Jogtudományi Karok és a Tudásközpont kerékpáros megközelíthetősége is. Az egyetemi karok közötti kiváló átjárhatóságon felül a projektnek köszönhetően a város nyugati és keleti centrumaiból kerékpárral is könnyedén megközelíthető lesz a belváros és az ott található közintézmények, hivatalok, kulturális intézmények és bevásárlóközpontok.

A pályázat segítségével megépítésre illetve kialakításra kerülő kerékpáros közlekedési folyosó három egybefüggő szakaszra bontható.

I. szakasz: Ifjúság útja- Barbakán

Az útvonal nyugati részén, az Ifjúság útja és a Rókus utca között elválasztott gyalog – és kerékpárút épül. A Rókus utcától egy rövid szakaszon (Zója utca nyugati vége) elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút, majd a PTE Deák Ferenc Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolától újra elválasztott gyalog- és kerékpárút létesül. A Petőfi utcán történő átvezetés után a bicikliút a Xavér templom- Kodály Zoltán utca- Attila utca- Báthory utca- Klimó György utca útvonalon keresztül éri el a történelmi belvárost.

II. szakasz: Barbakán- Király utca

A városfallal körülvett történelmi belváros teljes területén - a kerékpárosok problémamentes közlekedésének érdekében- 30 Km/h sebességkorlátozás lép életbe. A kijelölt kerékpárút az Esze Tamás utca- Janus Pannonius utca- Széchenyi tér- Mária utca- Nagy Flórián utca- Király utca útvonalon keresztül szeli át a belvárost, érintve a főbb közintézményeket és a Világörökségi zónát. A Nagy Flórián utca a zavartalan autós és biciklis forgalom érdekében új aszfaltburkolatot kap.

III. szakasz: Király utca- Zsolnay Kulturális Negyed

A kerékpárút a történelmi belvárost a Zsolnay Negyeddel összekötő szakasza: a Király utca- Felsővámház utca (a meglévő kerékpárút használatával)- Major utca útvonalon keresztül éri el a város új kulturális és egyetemi központját a Zsolnay Kulturális Negyedet.

A „Pécs - Egyetemvárosi kerékpárhálózat fejlesztése” című projekt pontos útvonala:
PTE-BTK, Ifjúsági úti bejárat- Rókus utca, sportpálya- Rókus utca- Zója utca- Petőfi utca- Xavér templom- Kodály Zoltán utca - Attila utca- Báthory utca- Klimó György utca- Esze Tamás utca- Janus Pannonius utca- Széchenyi tér- Mária utca- Nagy Flórián utca- Király utca- Felsővámház utca- Major utca- Zsolnay Kulturális Negyed.

A pályázatnak köszönhetően - a végig táblákkal jelzett- 3,2 kilométer hosszúságú útvonalon, 203 méter elválasztás nélküli, 602 méter elválasztott gyalog- és kerékpárút, illetve 557 méter hagyományos kerékpárút kerül kialakításra. A fennmaradó szakaszokon figyelemfelkeltő jelzések (kerékpáros nyom jelzése) felfestésével a már meglévő utak használatára kerül sor.

A pályázat keretein belül nem csak a kerékpárutak és jelzések (táblák, nyomvonalfestés) kerülnek kialakításra, hanem az egyéb, a komfortos biciklizéshez elengedhetetlen kellékek is beszerzésre illetve beépítésre kerülnek az érintett szakaszok mentén, ilyenek a projekt fontos részét képző „U” alakú kerékpártámaszok is.

A projektnek köszönhetően az útvonal mentén alábbi helyeken kerül kialakításra ún. „U” alakú biciklitámasz:
- PTE BTK, Ifjúság útjai központ, 27 db támasz, azaz 54 férőhely
- Ifjúság útja 71. szám előtt 7 db támasz, azaz 14 férőhely
- Rókus utcai sportpályánál 5 db támasz, azaz 10 férőhely
- Xavér templom mellett 4 db támasz, azaz 8 férőhely
- Pécs Megyei Jogú Város Egyesített Egészségügyi Intézmények, Lánc utca 6 db támasz, 12 férőhely.

A projekt által érintett szakasz mentén az elmúlt években főként az Európa Kulturális Fővárosa program beruházásainak (Zsolnay Kulturális Negyed, Városközpont, Vasarely tér) keretein belül és az egyetemi központoknál már közel 100 férőhelynyi kerékpártároló épült. Azaz a projektnek és az EKF beruházásoknak köszönhetően jelentősen javul Pécs hivatásforgalmi és turisztikai célú kerékpáros közlekedése.

A Támogatási Szerződés megkötésére márciusban kerül sor. A tényleges munkálatok - a kivitelezési közbeszerzési eljárás lebonyolítása után- 2012. októberében a munkaterület átadással indulnak meg. A projekt fizikai befejezése 2013. májusára várható.

Az Európai Unió által 67 483 791 forinttal támogatott, a Magyar Kerékpárosklub egyetértésével megvalósuló projekt összköltsége 74 981 990 forint, melyhez Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata 7 498 199 forint sajáterőt biztosít.

A projekt kapcsán Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata részéről, Nagy Csaba alpolgármester a hivatalos nyilatkozattevő.

További híreink

Legfrissebb galériák