Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely megvalósítása
A projekt célja egy olyan átfogó közlekedés fejlesztés megvalósítása, mely a kerékpáros és a helyi autóbuszos közösségi közlekedés belvároson keresztüli gyors, biztonságos és vonzó átjutását biztosítja, azaz a fejlesztés a belvárosi szakaszokon a buszos és a kerékpáros közlekedést kedvezőbb pozícióba hozza a személyautós közlekedéshez képest. A projekt a fenntartható közösségi közlekedés feltételeinek megteremtése mellett jelentősen hozzájárul a belváros széndioxid kibocsátás csökkentéséhez, az élhető városi környezet kialakulásához.
A fenti célok megvalósításához Pécs számára a TOP-6.4.1-15 konstrukció kínál segítséget.
A fejlesztés középpontjában az alábbi elvek állnak:
Forgalomcsillapítás a fenntartható városi közlekedés, valamint az élhető városi környezet megteremtése érdekében
Cél a belváros forgalmi terhelésének csökkentése, illetve ezzel párhuzamosan a belváros munkaidőn kívüli megközelíthetőségének javítása. A beruházás keretében a belváros gyors közösségi közlekedéssel (helyi autóbusz és kerékpár) történő megközelíthetőségét kívánjuk elérni mind keleti, mind nyugati irányból.
A projekt révén a belvárosi szakaszok átmenő forgalma, a belvárosi úthálózat tranzit célú használata jelentősen csökken, mely a belváros környezeti terhelésére jelentős pozitív hatással lesz. További cél a belvárosi behajtási és parkolási rendszer dinamikusabbá, hatékonyabbá tétele, továbbá a POTE tömb közlekedési helyzetének a javítása, különös tekintettel a Kürt, a Honvéd, az Ifjúság útja közlekedésére és a Szigeti út – Tüzér utca kereszteződés közlekedésbiztonsági fejlesztésére.
Közlekedésbiztonságot szolgáló kerékpárosbarát fejlesztés:
A projekt alapeleme a Belváros-Egyetemváros település rész kerékpáros közlekedés fejlesztése, különös tekintettel a Kórház tér – Hungária utca – Szigeti út közlekedésbiztonsági szempontú fejlesztésére.
A kerékpárosbarát fejlesztés a projekt keretében tervezett személetformáláson keresztül hozzájárul a csökkenő környezetterheléshez, a közlekedésbiztonság javításához és alternatívát nyújt a városon belüli nem motorizált közlekedésre. A beruházás hozzájárul ahhoz, hogy a város polgárai, a napi rendszerességgel munkába járók, a városban tanuló diákok, munkába járók, gyorsabban, könnyebben és olcsóbban, de legfőképpen környezetbarát módon és biztonságosan elérjék úti céljukat.
A kerékpáros infrastruktúra építésének, a kerékpáros útvonalak kijelölésének hasznos hozadéka, hogy növeli a kerékpáros közlekedés népszerűségét és elfogadottságát és ezáltal hozzájárul a kerékpározás részarányának növeléséhez.
A projekt nagy előnye, hogy az autósforgalom csillapodásával csökken a széndioxid kibocsátás és a légszennyezettség, élhetőbb lesz a városi környezet. A projekt hozzájárul az egészségesebb szemléletmód elterjedéséhez és a kialakított kerékpárforgalmi létesítmények hosszával az OP indikátor teljesüléséhez.
A 2016. július 26-án benyújtott pályázat bruttó 759 020 000 Ft-ból valósulhat meg. A kerékpáros projekt kapcsolódik a már a konstrukcióra korábban benyújtott másik pályázatokhoz (E-közbringa rendszer kialakítása, Nyugati városrész kerékpárút, illetve a már megvalósult Egyetemvárosi kerékpárúthoz).
Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely megvalósítása, TOP-6.4.1-15 -PC1-2016-00005 | |
Kedvezményezett neve és elérhetősége |
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata |
Közreműködő szervezet neve és elérhetősége | Magyar Államkincstár Baranyai Megyei Igazgatósága |
Pályázat benyújtása | 2016. július 26. |
Támogatási szerződés aláírása | 2016. december 9. |
Projektkezdés | 2016. december 9. |
Projektzárás | 2022. december 31. |
Elszámolható projektköltség | 759 020 000 Ft |
Igényelt támogatás | 759 020 000 Ft |
Megítélt támogatás | 759 020 000 Ft |
Támogatás mértéke | 100 % |
Szerződött támogatás összege | 759 020 000 Ft |