Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely megvalósítása

A projekt célja egy olyan átfogó közlekedés fejlesztés megvalósítása, mely a kerékpáros és a helyi autóbuszos közösségi közlekedés belvároson keresztüli gyors, biztonságos és vonzó átjutását biztosítja, azaz a fejlesztés a belvárosi szakaszokon a buszos és a kerékpáros közlekedést kedvezőbb pozícióba hozza a személyautós közlekedéshez képest. A projekt a fenntartható közösségi közlekedés feltételeinek megteremtése mellett jelentősen hozzájárul a belváros széndioxid kibocsátás csökkentéséhez, az élhető városi környezet kialakulásához.

A fenti célok megvalósításához Pécs számára a TOP-6.4.1-15 konstrukció kínál segítséget.

A fejlesztés középpontjában az alábbi elvek állnak:

Forgalomcsillapítás a fenntartható városi közlekedés, valamint az élhető városi környezet megteremtése érdekében

Cél a belváros forgalmi terhelésének csökkentése, illetve ezzel párhuzamosan a belváros munkaidőn kívüli megközelíthetőségének javítása. A beruházás keretében a belváros gyors közösségi közlekedéssel (helyi autóbusz és kerékpár) történő megközelíthetőségét kívánjuk elérni mind keleti, mind nyugati irányból.

A projekt révén a belvárosi szakaszok átmenő forgalma, a belvárosi úthálózat tranzit célú használata jelentősen csökken, mely a belváros környezeti terhelésére jelentős pozitív hatással lesz. További cél a belvárosi behajtási és parkolási rendszer dinamikusabbá, hatékonyabbá tétele, továbbá a POTE tömb közlekedési helyzetének a javítása, különös tekintettel a Kürt, a Honvéd, az Ifjúság útja közlekedésére és a Szigeti út – Tüzér utca kereszteződés közlekedésbiztonsági fejlesztésére.

Közlekedésbiztonságot szolgáló kerékpárosbarát fejlesztés:

A projekt alapeleme a Belváros-Egyetemváros település rész kerékpáros közlekedés fejlesztése, különös tekintettel a Kórház tér – Hungária utca – Szigeti út közlekedésbiztonsági szempontú fejlesztésére.

A kerékpárosbarát fejlesztés a projekt keretében tervezett személetformáláson keresztül hozzájárul a csökkenő környezetterheléshez, a közlekedésbiztonság javításához és alternatívát nyújt a városon belüli nem motorizált közlekedésre. A beruházás hozzájárul ahhoz, hogy a város polgárai, a napi rendszerességgel munkába járók, a városban tanuló diákok, munkába járók, gyorsabban, könnyebben és olcsóbban, de legfőképpen környezetbarát módon és biztonságosan elérjék úti céljukat.

A kerékpáros infrastruktúra építésének, a kerékpáros útvonalak kijelölésének hasznos hozadéka, hogy növeli a kerékpáros közlekedés népszerűségét és elfogadottságát és ezáltal hozzájárul a kerékpározás részarányának növeléséhez.

A projekt nagy előnye, hogy az autósforgalom csillapodásával csökken a széndioxid kibocsátás és a légszennyezettség, élhetőbb lesz a városi környezet. A projekt hozzájárul az egészségesebb szemléletmód elterjedéséhez és a kialakított kerékpárforgalmi létesítmények hosszával az OP indikátor teljesüléséhez.

A 2016. július 26-án benyújtott pályázat bruttó 759 020 000 Ft-ból valósulhat meg. A kerékpáros projekt kapcsolódik a már a konstrukcióra korábban benyújtott másik pályázatokhoz (E-közbringa rendszer kialakítása, Nyugati városrész kerékpárút, illetve a már megvalósult Egyetemvárosi kerékpárúthoz).

Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely megvalósítása, TOP-6.4.1-15 -PC1-2016-00005
Kedvezményezett neve és elérhetősége

Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata
 

Közreműködő szervezet neve és elérhetősége

Magyar Államkincstár Baranyai Megyei Igazgatósága

Pályázat banyújtása 2016. július 26.
Támogatási szerződés aláírása 2016. december 9.
Projektkezdés 2016. december 9.
Projektzárás 2018. június 30.
Elszámolható projektköltség 759 020 000 Ft
Igényelt támogatás 759 020 000 Ft
Megítélt támogatás 759 020 000 Ft
Támogatás mértéke 100 %
Szerződött támogatás összege 759 020 000 Ft