NAGYSZABÁSÚ KERÉKPÁRHÁLÓZAT FEJLESZTÉSI PROGRAM KERETÉBEN FEJLŐDIK PÉCS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSI RENDSZERE

2016. december 12.

ALÁÍRTÁK AZ E-KÖZBRINGA RENDSZER KIALAKÍTÁSA I. ÜTEM CÍMŰ TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSÉT.

Közel 180 millió forintot nyert Pécs városa a kerékpáros közösségi közlekedési rendszerének fejlesztésére – közölte Decsi István alpolgármester.

A városvezető tájékoztatása szerint Pécs városa 2016 tavaszán indította útjára a nagyszabású közlekedésfejlesztési programját, mely egyaránt tartalmazza a kerékpárhálózat bővítését, a közösségi közlekedési fejlesztését, valamint az úthálózat gazdasági, közlekedési és egyéb szempontok szerinti fejlesztését. A fejlesztési elképzelések megvalósításához a kerékpárhálózat és a közösségi közlekedés javítása, bővítése kapcsán a Támogató Terület- és Településfejlesztési Operatív Program, TOP-6.4.1-15 Fenntartható városi közlekedésfejlesztés tárgyú felhívása nyújtott lehetőséget.

A Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Zrt. összesen 6 db pályázatot nyújtott be a kerékpárhálózat, valamint a közösségi közlekedési rendszer fejlesztése érdekében, melyek közül az első pályázat az E-közbringa rendszer kialakítása I. ütem című, TOP-6.4.1-15-PC1-2016-00001 kódszámú projekt volt.

A város az elmúlt időszakban megkezdett kerékpárhálózati fejlesztéseket kívánja folytatni és megerősíteni, melynek elemeként készült a „Pécs-Egyetemvárosi kerékpárút” az ifjúság útja és a Zsolnay Negyed között. Az „E-közbringa rendszer kialakítása I. ütem” megvalósítása során a „Pécs-Egyetemvárosi kerékpárhálózat” nyomvonalán egy elektromos közösségi kerékpárkölcsönző rendszer kerül kialakításra.

Decsi István szerint a kerékpáros közösségi közlekedési rendszer olyan újfajta közlekedési szolgáltatás, amely a város belső területén sűrűn elhelyezett gyűjtőállomásokból és az azokon elhelyezett, nyilvánosan hozzáférhető kerékpárokból áll. A kerékpárokat, előzetes regisztrációt és azonosítást követően lehet a gyűjtőállomásokról felvenni és használat után egy tetszőleges állomáson visszaadni. A közbringa rendszerek abban különböznek a hagyományos kerékpárkölcsönzőktől, hogy a kerékpárok több helyen felvehetők, a rendszer automatikus működtetésű, nem igényel a helyszínen személyzetet, a kerékpárok máshol is visszaadhatók. Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata első körben egy működőképes alaphálózatot kíván kialakítani, mely megteremti a lehetőséget arra, hogy a közönség megismerje a rendszert, első ütemben 7 állomás kerül kialakítására az alábbi helyszíneken:

-           POTE-400 ágyas klinika-PTE TTK által meghatározható terület (tengely egyik végpontja)

-           Barbakán („településközpont-nyugat”)

-           Széchenyi tér (tengelyközép)

-           Hal tér (KONZUM) (tömegközlekedési csomópont!)

-           Búza tér („településközpont-kelet”)

-           48-as tér (campus és a Tudásközpont elérése)

-           Zsolnay Negyed (tengely másik végpontja)

A 7 állomás mindegyike alapkiépítésben készül első ütemben, de a helyszínek kiválasztása során a bővíthetőséget is figyelembevételre került.  Alapkiépítésben 15 dokkoló és állomásonként 10 kerékpár kerül telepítésre. Ennek kivitele a helyszíni adottságok alapján a Zsolnay Negyed és a Széchenyi tér. Az összes dokkoló szám 107 db, melyre összesen 70 db PEDELEC elektromos kerékpár kerül kihelyezésre.

A projekt keretében a dokkolókon és a kerékpárokon felül a kerékpárok szállítására alkalmas 1 db. szállító jármű, az állomások működéséhez szükséges informatikai géppark és 7 db. megfigyelő kamera kerül beszerzésre, melyek lehetővé teszik a biztonságos üzemeltetést.

A tervek szerint 2017 év végére elkészülő projekt a pécsiek a turisták tetszését egyaránt elnyeri, mely jó alapja lehet a rendszer későbbi, további bővítésének.

További híreink

Legfrissebb galériák