A közösségi közlekedés fenntartható és környezetbarát továbbfejlesztése Pécsett

 

A közlekedés szerte a világon paradigmaváltás előtt áll: a belsőégésű motor alapú hajtásmódok leváltása, egyidejűleg az elektromos mobilitás előretörése, a megosztott közösségi használatú járműhasználat és az intelligens technológiák rohamos terjedése ígéretes új lehetőségeket nyit a városi mobilitás /a helyi gazdaság számára.

A helyi (tömeg) közlekedés meghatározó eleme egy város életének, lakói életminőségének, így gondozása, fejlesztése kiemelt feladata a helyi önkormányzatoknak. A városi közlekedési társaságok és azok buszparkja nagy hatással vannak a városlakók mindennapi életére a kényelmi szolgáltatás igénybevételi lehetőségétől – a buszok jelenlétéig a közlekedésben, a buszok a „városkép (utcakép) részei” szereptől – a környezeti hatásokig.

Az elektromos mobilitás közösségi ága tiszta, karbonmentes, csendes és mindenekelőtt alacsony költségű üzemeltetést, hosszú élettartamot, az utaskomfort javítását, a szolgáltatás színvonalának emelését ígéri. Igaz magas beszerzési áron, de a teljes élettartamra vetítve messze olcsóbban, mint a ma uralkodó dízel üzemű flották esetében.

Magyarországon az 1,7 millió lakosú Budapest mellett 8 nagyváros – köztük Pécs – rendelkezik saját közösségi közlekedést szolgáltató vállalattal. Pécs 2012 óta saját, 100%-os önkormányzati tulajdonú közlekedési vállalattal a Tüke Busz Zrt.-vel látja el a város autóbuszközlekedését. Az Önkormányzat és a Társaság között közszolgáltatási szerződés van érvényben, amely a feladatellátás szabályainak rögzítésével garantálja 2028. júniusáig a megfelelő szolgáltatási színvonalat.

Kiemelt városstratégiai cél az elektromobilitási ráta növelése: Pécs teljes buszállománya jelenleg 210 db, ebből mindössze 10 db elektromos. A környezetvédelmi célok elérése érdekében így elsődleges fontosságú az elektromos buszok részarányának növelése: középtávon (3–5 éves viszonylatban) elvárható, hogy a teljes flottán belül az e-buszok aránya elérje 15%-ot, amelyhez a pénzügyi eszközöket a Zöld Busz pályázat, illetve EU-s fejlesztési források (pl. MIOP) adják, de kisebb volumenben fejlesztési célú hitelek is szóba jöhetnek, illetve hálózati együttműködésben megvalósuló közvetlen EU-s források is (pl. Climate Smart Cities Challenge – CSCC, Green Deal, illetve egyéb, a „Természeti erőforrások és környezet” többéves pénzügyi keretsorba illeszkedő alapból szerezhető források).

Nemrégiben lezárult az első 10 db, kizárólag elektromos hajtású jármű beszerzése, az euro V és az alatti besorolású flottához. Ezek a forgalomba állított elektromos hajtású buszok várhatóan 90.000 km éves futásteljesítményt fognak produkálni. Középtávú cél a meglévő 200 járműves állomány teljes lecserélése 0 emissziós járművekre.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt működő Zöld Busz Projektiroda (összhangban a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiával) 2020. november 30-án, ZFR-ZBP-005 kódszám alatt pályázati felhívást tett közzé „Zöld Busz Program” címmel.

A pályázati kiírás alapján Pécs Megyei Jogú Város Polgármestere a 252/2020. (XII.8.) számú határozatában arról döntött, hogy Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata a Tüke Busz Zrt.-vel konzorciumban támogatási kérelmet nyújt be „A közösségi közlekedés fenntartható és környezetbarát továbbfejlesztése Pécsett” címmel.

A pályázat keretében mindösszesen 8 db szóló elektromos autóbusz beszerzésére és forgalomba helyezésére van lehetőség, amelyekkel 3 db Euro 2-es csuklós autóbusz, 4 db Euro 3-as midi (szóló) autóbusz, és 2 db Euro 4-es szóló autóbusz kiváltása történhet meg, biztosítva ezzel a helyi közösségi közlekedés fenntarthatóbb, környezetbarátabb jellegét. A projekt tartalma továbbá a buszok töltéséhez szükséges töltőberendezések beszerzése és töltőinfrastruktúra kialakítása, a kapcsolódó műszaki ellenőrzés is.

A pályázatot a Projektirányító Bizottság pozitív elbírálása 2021. július 30-án 1 170 054 783 Ft összegű, vissza nem térítendő támogatásra ítélte. Ennek eredményeképpen Pécs MJVÖ Közgyűlése 493/2021. (IX. 21.) sz. határozata alapján 2021. november 15. napján, EKMR-ZBP-005/01/09 azonosító számon támogatási szerződés aláírására került sor a HUMDA Zrt-vel.

A projekt megvalósításához a konzorciumi tagok önerővel is hozzájárulnak: a Tüke Busz Zrt. 502,88 millió Ft-tal, Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata 2,18 millió Ft-tal, így a projekt teljes költségvetése 1 675 120 000,- Ft.

A projekt tartalma:

  • 8 db elektromos busz beszerzése, továbbá a buszok töltéséhez szükséges töltőberendezések beszerzése és töltőinfrastruktúra kialakítása;
  • műszaki ellenőrzés;
  • a Projekt Megalapozó Tanulmány készítése;
  • közbeszerzési eljárás lebonyolítása;
  • projektmenedzsment feladatok ellátása;
  • a kapcsolódó nyilvánossági tevékenység.

A projekt célja, hogy Pécs Megyei Jogú Város közösségi közlekedését hatékonyabbá és tisztábbá, környezeti és pénzügyi értelemben egyaránt fenntarthatóbbá váljon. Az elektromos buszok üzembe állításával nem csak közvetlenül az érintett vonalak mellett élők, illetve a járatokon utazók érzékelik majd a pozitív hatásokat. A káros emisszió csökkenésén keresztül a város teljes lakossága és a várost használó további emberek, a természeti környezet, valamint a város tágabb környezete egyaránt érintett, érzékeli a pozitív hatásokat.

Az elektromos buszok kiválasztásának szempontjai a pécsi közösségi közlekedés főbb adottságainak figyelembe vételével az alábbiak:

Méret szempontjából:

  •   midi  utas férőhelyben kb. 44–68 fő
  •   szóló  utas férőhelyben kb. 69–89 fő
  •   csuklós utas férőhelyben kb. 120–150 fő

Specifikáció (Pécs extrém adottságai alapján minimum kritériumok:

  •   napi hatótáv    min. 250 km
  •   kapaszkodóképesség  min. 15 %
  •   fordulókör sugara   <11 750 mm
  •   rekuperációs teljesítmény 40 km/h esetén állandó 1 m/s lassulás

A beszerezni kívánt 8 db elektromos meghajtású szóló autóbuszok főbb jellemzői:

  • feleljenek meg a belföldi, menetrend szerinti városi közösségi közlekedés követelményeinek, valamint a tevékenységre vonatkozó általános és speciális jogszabályoknak (M3/I. osztályú);
  • kizárólag elektromos hajtással rendelkeznek;
  • alacsonypadlós kivitelű, minden utasajtónál lépcső nélküli kialakítású, városi közforgalmú személyszállító autóbusz konstrukciójú legyen;
  • mozgáskorlátozottak fel- és leszállásra, illetve a kerekesszékkel utazók biztonságos elhelyezésére alkalmas legyen;
  • legalább 1 db mozgáskorlátozottak számára kialakított hellyel rendelkezzen.

Töltőberendezés:

  • töltési teljesítmény: minimálisan 100 kW csúcsteljesítmény az adott töltőfejen (több csatlakozó párhuzamos működése esetén is külön-külön csatlakozónként egyidőben 100 kW csúcsteljesítmény leadásra legyen képes), vagy minimálisan 150 kW csúcsteljesítmény az adott töltőfejen (több csatlakozó párhuzamos működése esetén külön-külön csatlakozónként egyidőben legalább 75 kW csúcsteljesítmény leadásra legyen képes, kétfejes töltő esetén egy töltőfej használatakor 150 kW csúcsteljesítmény leadása elvárás);
  • kimeneti DC feszültségtartomány: 800V;
  • töltési szabvány: IEC 61851-23; Mode 4.

 

A közösségi közlekedés fenntartható és környezetbarát továbbfejlesztése Pécsett, EKMR-ZBP-005/01/09
Kedvezményezett neve és elérhetősége

Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata

Tüke Busz Zrt.

Támogatási szerződés aláírása 2021. november 15.
Elszámolható projektköltség 1 675 200 000 Ft
Igényelt támogatás 1 170 054 783 Ft
Megítélt támogatás 1 170 054 783 Ft
Szerződött támogatás összege 1 170 054 783 Ft

További híreink

Legfrissebb galériák