A közösségi közlekedés fenntartható és környezetbarát továbbfejlesztése Pécsett

 

 

#A helyi közlekedés fejlődése

#Városstratégiai célok

#Eddigi sikerek

#Zöld busz program

#Bővülő autóbuszflotta

 

 

 

A közlekedés szerte a világon paradigmaváltás előtt áll: a belsőégésű motor alapú hajtásmódok leváltása, egyidejűleg az elektromos mobilitás előretörése, a megosztott közösségi használatú járműhasználat és az intelligens technológiák rohamos terjedése ígéretes új lehetőségeket nyit a városi mobilitás /a helyi gazdaság számára.
A helyi (tömeg) közlekedés fejlesztése, az elektromos mobilitás lehetőségeinek egyre nagyobb kihasználásával nagy hatással lehet a mindennapi életre.

► A városlakók életminősége javul – mind a szolgáltatás igénybevételi lehetőségeiben, mind pedig a környezeti hatások által.
►A városképben is pozitív változások figyelhetők meg.
►Fenntartható, környezetbarát közlekedési stratégia megvalósítása.
►Karbonmentes, csendes és mindenekelőtt alacsony költségű üzemeltetést biztosít.
►Hosszú élettartamot, az utaskomfort javítását, a szolgáltatás színvonalának emelését ígéri.
►Igaz magas beszerzési áron, de a teljes élettartamra vetítve messze olcsóbban, mint a ma uralkodó dízel üzemű flották esetében.

 


Elektromobilitási ráta növelése: Pécs teljes buszállománya jelenleg 210 db, ebből eddig 10 db elektromos busza volt a városnak az új pályázat által ez 18-ra növekedett. A környezetvédelmi célok elérése érdekében elsődleges fontosságú az elektromos buszok részarányának további növelése, jelenleg a teljes flottán belül az e-buszok aránya elérte a 20%-ot. A folyamatos fejlesztéshez a pénzügyi eszközöket a Zöld Busz pályázat, illetve EU-s fejlesztési források (pl. MIOP) adják, de kisebb volumenben fejlesztési célú hitelek is szóba jöhetnek, illetve hálózati együttműködésben megvalósuló közvetlen EU-s források is (pl. Climate Smart Cities Challenge – CSCC, Green Deal, illetve egyéb, a „Természeti erőforrások és környezet” többéves pénzügyi keretsorba illeszkedő alapból szerezhető források).

 


2020-ban lezárult az első 10 db, kizárólag elektromos hajtású jármű beszerzése, az euro V és az alatti besorolású flottához. Ezek a forgalomba állított elektromos hajtású buszok várhatóan 90.000 km éves futásteljesítményt fognak produkálni. Középtávú cél a meglévő 200 járműves állomány teljes lecserélése 0 emissziós járművekre.

 

                 

 

 


Az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt működő Zöld Busz Projektiroda (összhangban a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiával) 2020. november 30-án, ZFR-ZBP-005 kódszám alatt pályázati felhívást tett közzé „Zöld Busz Program” címmel.
A pályázati kiírás alapján Pécs Megyei Jogú Város Polgármestere a 252/2020. (XII. 8.) számú határozatában arról döntött, hogy Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata a Tüke Busz Zrt.-vel konzorciumban támogatási kérelmet nyújt be „A közösségi közlekedés fenntartható és környezetbarát továbbfejlesztése Pécsett” címmel.


A pályázat tartalma:


► 8 db szóló elektromos autóbusz beszerzése és forgalomba helyezése: 3 db Euro 2-es csuklós autóbusz, 4 db Euro 3-as midi (szóló)        autóbusz és 2 db Euro 4-es szóló autóbusz kiváltása
► a buszok töltéséhez szükséges töltőberendezések biztosítása és töltőinfrastruktúra kialakítása,

► a kapcsolódó műszaki ellenőrzés
► a Projekt Megalapozó Tanulmány készítése;
► közbeszerzési eljárás lebonyolítása;
► projektmenedzsment feladatok ellátása;
► a kapcsolódó nyilvánossági tevékenység.

 

A pályázatot a Projektirányító Bizottság pozitív elbírálása 2021. július 30-án 1 170 054 783 Ft összegű, vissza nem térítendő támogatásra ítélte. Ennek eredményeképpen Pécs MJVÖ Közgyűlése 493/2021. (IX. 21.) sz. határozata alapján 2021. november 15. napján, EKMR-ZBP-005/01/09 azonosító számon támogatási szerződés aláírására került sor a HUMDA Zrt-vel.


A projekt megvalósításához a konzorciumi tagok önerővel is hozzájárulnak: a Tüke Busz Zrt. 502,88 millió Ft-tal, Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata 2,18 millió Ft-tal, így a projekt teljes költségvetése 1 675 120 000,- Ft.


"Cél, hogy Pécs Megyei Jogú Város közösségi közlekedését hatékonyabbá és tisztábbá, környezeti és pénzügyi értelemben egyaránt fenntarthatóbbá váljon. Az elektromos buszok üzembe állításával nem csak közvetlenül az érintett vonalak mellett élők, illetve a járatokon utazók érzékelik majd a pozitív hatásokat. A káros emisszió csökkenésén keresztül a város teljes lakossága és a várost használó további emberek, a természeti környezet, valamint a város tágabb környezete egyaránt érintett, érzékeli a pozitív hatásokat."


Az elektromos buszok kiválasztásának szempontjai a pécsi közösségi közlekedés főbb adottságainak figyelembe vételével az alábbiak voltak:


Méret szempontjából:

  1. midi  utas férőhelyben kb. 44–68 fő
  2. szóló  utas férőhelyben kb. 69–89 fő
  3. csuklós utas férőhelyben kb. 120–150 fő


Specifikáció (Pécs extrém adottságai alapján) minimum kritériumok:

  1. napi hatótáv    min. 250 km
  2. kapaszkodóképesség  min. 15 %
  3. fordulókör sugara   <11 750 mm
  4. rekuperációs teljesítmény 40 km/h esetén állandó 1 m/s lassulás

 

 

Tesztüzem
 

Elindult a Mercedes-Benz eCitaro szóló autóbuszok forgalmi és műszaki tesztüzeme. Ebben az időszakban a TükeBusz Zrt. folyamatosan gyűjti és monitorozza az új járművek üzemeltetési tapasztalatait. Ezeket az információkat műszaki és forgalmi üzemviteli szempontok alapján értékelik a Tüke Busz Zrt. szakemberei. Az új, innovatív, környezetkímélő járművekkel a pécsi utasok elsősorban az Uránvárosból induló 4-es vonalcsoport, valamint a Főpályaudvarról közlekedő járatokon találkozhatnak.

A tesztüzem ideje alatt a városvezetés folyamatosan számít az utasok észrevételeire, véleményére, ezek a visszajelzések fontosak a társaság számára.

 

Az új buszok

• megfelelnek a belföldi, menetrend szerinti városi közösségi közlekedés követelményeinek, valamint a tevékenységre vonatkozó általános és speciális jogszabályoknak (M3/I. osztályú);
• kizárólag elektromos hajtással rendelkeznek;
• alacsonypadlós kivitelű, minden utasajtónál lépcső nélküli kialakítású, városi közforgalmú személyszállító autóbusz konstrukciójúak;
• mozgáskorlátozottak fel- és leszállásra, illetve a kerekesszékkel utazók biztonságos elhelyezésére alkalmasak;
• legalább 1 db mozgáskorlátozottak számára kialakított hellyel rendelkeznek.

 

A töltőberendezés:

• töltési teljesítmény: minimálisan 100 kW csúcsteljesítmény az adott töltőfejen (több csatlakozó párhuzamos működése esetén is külön-külön csatlakozónként egyidőben 100 kW csúcsteljesítmény leadásra legyen képes), vagy minimálisan 150 kW csúcsteljesítmény az adott töltőfejen (több csatlakozó párhuzamos működése esetén külön-külön csatlakozónként egyidőben legalább 75 kW csúcsteljesítmény leadásra legyen képes, kétfejes töltő esetén egy töltőfej használatakor 150 kW csúcsteljesítmény leadása elvárás);
• kimeneti DC feszültségtartomány: 800V;
• töltési szabvány: IEC 61851-23; Mode 4.

 

 

A közösségi közlekedés fenntartható és környezetbarát továbbfejlesztése Pécsett, EKMR-ZBP-005/01/09
Kedvezményezett neve és elérhetősége

Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata

Tüke Busz Zrt.

Támogatási szerződés aláírása 2021. november 15.
Elszámolható projektköltség 1 675 200 000 Ft
Igényelt támogatás 1 170 054 783 Ft
Megítélt támogatás 1 170 054 783 Ft
Szerződött támogatás összege 1 170 054 783 Ft

További híreink

Legfrissebb galériák